
Osoby, które dokonały termomodernizacji budynku i chciałyby skorzystać z ulgi w zeznaniu rocznym, powinny zachować ostrożność i dokładnie przeanalizować swoją sytuację. Fiskus zmienił bowiem zdanie w zakresie prawa do odliczenia ulgi w PIT.
Ulga termomodernizacyjna obowiązuje od 2019 r., jej interpretacje były już kilkakrotnie zmieniane – na korzyść, jak i na niekorzyść podatników. Teraz szef Krajowej Administracji Skarbowej zweryfikował odliczenie wydatków na wymianę pokrycia dachowego, w tym dachówek. Po latach wydawania pozytywnych dla podatników interpretacji stwierdził, że ulga jednak się nie należy.
Wymiana dachu to jednak nie termomodernizacja
Przykładem jest interpretacja zmieniona z urzędu przez szefa KAS z 14 czerwca 2024 r. (nr DOP3.8222.51.2024.CNRU). Z wnioskiem o jej wydanie wystąpiła kobieta, która w 2022 r. wymieniła przeciekające pokrycie dachowe w swoim domu. Zapytała w interpretacji, czy może odliczyć wydatki na m.in. dachówkę, rynny. Rok temu, w interpretacji z czerwca 2023 r. (nr 0111-KDSB2-1.4011.166.2023.2.AZ), stanowisko fiskusa było pozytywne. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej można wydatki na wymianę pokrycia dachowego udokumentowane fakturami VAT odliczyć.
Po roku szef KAS uznał to stanowisko za nieprawidłowe. Wyjaśnił, że w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r., określającym katalog wydatków podlegających odliczeniu, wymieniono m.in.:
- materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem jako materiały budowlane i urządzenia oraz
- docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów jako usługi.
Szef KAS argumentuje, że zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Rozwoju i Technologii dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Jak wyjaśnia MRiT, samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednak wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, atakimi są m.in. dachy.
To oznacza, że wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) należy uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy PIT.
Natomiast wydatki na wymianę/budowę dachu nie są ujęte w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. Zatem ich brak w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu wyklucza ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.
To oznacza, że kobieta nie może odliczyć wydatków na wymianę pokrycia dachowego, prace blacharsko-dekarskie oraz wymianę okien dachowych.
To już kolejna zmiana interpretacji
Mimo iż przepisy dotyczące ulgi termomodernizacyjnej nie uległy zmianie, następuje już kolejna zmiana ich interpretacji. Organy podatkowe zmieniły już na niekorzyść linię interpretacyjną dotyczącą wydatków na klimatyzatory. Zgodnie z objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych” wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania nie uprawniają do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. W konsekwencji nie można ich odliczyć niezależnie od okoliczności, czy ewentualnie spełnione zostały inne przesłanki wymagane do skorzystania z tej ulgi. A jeszcze rok wcześniej stanowisko fiskusa było korzystne dla podatników. Minister Finansów w objaśnieniach z 30 marca 2023 r. na korzyść podatników zmienił natomiast stanowisko dotyczące wydatków na termomodernizację poniesionych przed formalnym oddaniem domu do użytku. Wcześniej fiskus kwestionował prawo do ulgi, gdy właściciel pośpieszył się z inwestycją i zapłacił np. za instalację fotowoltaiczną czy nowy piec zanim dopełnił formalności w nadzorze budowlanym. Rok temu fiskus uznał jednak, że kryterium „oddania budynku do użytkowania” nie przesądza o możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej lub o braku takiej możliwości. Prawo budowlane nie wyklucza bowiem traktowania jako „budynek” obiektu, co do którego nie miało miejsca formalne oddanie do użytkowania.
Jakie konsekwencje ma zmiana interpretacji?
Podatnik, w którego przypadku dyrektor KIS zmienił stanowisko z nieprawidłowego na prawidłowe, może złożyć korektę deklaracji i odzyskać nadpłacony podatek. PRZYKŁAD: jeśli w 2020 r. dyrektor KIS nie zgadzał się na odliczenie ulgi termomodernizacyjnej, a teraz się zgadza, podatnik może odliczyć ulgę, składając korektę zeznania za 2020 r. Bardziej skomplikowana jest sytuacja odwrotna, gdy fiskus zgadzał się wcześniej na odliczenia, a teraz zmienia zdanie na niekorzyść wnioskodawcy. PRZYKŁAD: podatnik w 2022 r. otrzymał korzystną interpretację dotyczącą ulgi w PIT, a w 2024 r. szef KAS zmienił ją na niekorzyść. Co do zasady podatnik korzysta z ochrony do końca 2024 r. Jeśli w rozliczeniu za 2022 r. skorzystał z ulgi, to nie będzie musiał dopłacać podatku, odsetek od zaległości ani nie ponosi odpowiedzialności karnej skarbowej. Ale warunek jest taki, że skorzystał z ulgi już po doręczeniu pierwszej interpretacji, czyli pytał w niej o zdarzenie przyszłe. Inaczej będzie, gdy najpierw skorzystał z ulgi, a potem wystąpił z wnioskiem o interpretację. W takiej sytuacji organ podatkowy może zażądać zwrotu ulgi, czyli dopłaty podatku. Wnioskodawca nie zapłaci natomiast odsetek ani nie poniesie odpowiedzialności karnej skarbowej.